Pierwsze wzmianki o Szlachtowej pochodzą z końca XV wieku, następne z roku 1542, kiedy należała do Achacego Jordana z Zakliczyna - kasztelana zawichojskiego. Informacja z 1581 roku dotyczy również Jaworek i pochodzi z wykazów poborowych. Obie wsie stanowiły wówczas własność Piotra Nawojowskiego.
Kapliczka w Szlachtowej |
. Poszukując srebra i złota, sprowadził Sanguszko górników z Saksonii i Węgier. Penetracje zakończyły się jednak fiaskiem.
Biała Woda po raz pierwszy jest wymieniona w źródłach w 1777 roku, a Czarna w 1792 roku: obie należały wówczas do Apolonii Massalskiej. W XIX wieku Ruś Szlachtowska wraz z dobrami klucza nawojowskiego znalazła się w posiadaniu rodziny Stadnickich.
Największym skupiskiem ludności na tym terenie do 1945 roku była Szlachtowa, licząca około 690 mieszkańców; Jaworki liczyły 640, Biała Woda - 550, Czarna Woda350.
Ludność wiosek stanowiła zwartą grupę, świadomą swojej odrębności językowej, wyznaniowej i kulturowej. Mimo to współżycie sąsiedzkie z góralami szczawnickimi do 1939 roku układało się na ogół po- w okresie międzywojennym prawnie. Zdarzały się, choć rzadko, małżeństwa mieszane. W Szlachtowej do 1945 roku mieszkało dziesięć rodzin polskich.
Radykalna zmiana stosunków nastąpiła z chwilą wybuchu drugiej wojny światowej.
Organizacja Ukraińskich Nacjonalistów (OUN) zaczęła ściśle współpracować z Niemcami, licząc na utworzenie wolnego państwa ukraińskiego od Pienin do Morza Czarnego.
Niemcy, traktując ich jako sprzymierzeńców, przyznawali Ukraińcom szerokie przywileje, z których korzystała także ludność łemkowska. Ukraińcy obsadzili całą wiejską administrację na Łemkowszczyźnie swoimi ludźmi; jeszcze wcześniej wymieniono księży o orientacji staroruskiej na ukraińską. W polu takich działań znalazła się również Ruś Szlachtowska.
Szlachtowa Sielskie- kapliczka |
OUN prowadziła również zakonspirowaną działalność nacjonalistyczną na tym obszarze. Teren Rusi Szlachtowskiej był penetrowany przez grupę zachodniosłowacką dowodzoną przez niejakiego Miłego (syna księdza greckokatolickiego z Lipnika Wielkiego) oraz Seimena Szlachtowskiego i nauczyciela szkoły rolniczej inżyniera Hrehorczaka.
W wyniku ich prężnej działalności, gorliwie popieranej przez duchowieństwo, większość Łemków przyjęła kennkarty ukraińskie, w związku z czym zwolnieni byli z obowiązkowych kontyngentów rolniczych i handlowych, mieli też specjalne przydziały żywności.
Niewielką grupę "starorusinów" i Polaków mieszkających w tej enklawie spotykały po 1941 roku (po rozpoczęciu wojny Niemców ze Związkiem Radzieckim) takie same represje, jak i ludność tej orientacji na pozostałej Łemkowszczyźnie: zaczęto ich wywozić na roboty do Niemiec. Nieliczni wstępowali do partyzantki po pojawieniu się na tym terenie oddziałów polskich, a później sowieckich. Wsie Rusi Szlachtowskiej stanowiły bazę zaopatrzeniową partyzantów z Prehyby działających pod dowództwem Tatara (8 kompania PSP Armii Krajowej). Było to niewątpliwie dużym obciążeniem dla Łemków i wywoływało w nich niechęćdo Polaków.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz