czwartek, 1 stycznia 2015

Atrakcje w Szczawnicy- wycieczka na Bryjarkę

Ostatni dzień 2014 roku, sylwestrowe południe w Szczawnicy na szczęście jest mroźne a lekko zamglone słońce dopinguje mnie aby wybrać się na spacer. Rano termometr wskazywał -19 stopni, teraz jest trochę cieplej bo tylko -11 wiec szukam pomysłu na rozruszanie się przed wieczorną imprezą. Po chwili namysłu wybieram wycieczkę na Bryjarkę, ale trasę dłuższą.

Jarmuta a w oddali Wysoka.
Przed nami Palenica a w oddali słowackie Tatry

Bryjarka w Szczawnicy

Większość szczawnickich kuracjuszy i gości wybiera wersję "light". W tym przypadku ruszają z Placu Dietla w centrum Uzdrowiska Szczawnica i ulicą Języki wędrują w kierunku charakterystycznego, metalowego krzyża. W 1902 r firma która wcześnie wybudowała krzyż na Giewonice w Tatrach, ukończyła budowę na górze Bryjarka w Szczawnicy.
w prawo na Bryjarkę
Bryjarka - krzyż

Taki spacer dla mnie jednak byłby zbyt krótki wiec aby go wydłużyć, modyfikuję trasę dokładając zimowe wejście na Bereśnik. Początkowo dość stromo pod górkę, ale idzie się łatwo i przyjemnie. Asfaltowa droga jest czysta i odśnieżona , ulica Połoniny dochodzimy do "zbiorników" i dalej drogą wyłożoną betonowymi płytami, mijamy ostatnie domostwa na ul. Bereśnik i docieramy na polanę z której możemy podziwiać leżącą w dole JarmutęSzczawnicę, a także na Pieniny z Wysoką, Trzema Koronami i Sokolicą oraz na Tatry.
na wschodzie Wysoka
zaśnieżony las
jodełka
droga do schroniska

Schronisko pod Bereśnikiem

Po pstyknięciu paru zdjęć wchodzimy w w zalesiony etap trasy i wędujemy wsród zaśnieżonych olszyn świerków i jodeł. Dochodzimy do żółtego szlaku Szczawnica-Łacko, skręcamy w lewo do schroniska pod Bereśnikiem. Mijamy schronisko i żółtym szlakiem schodzimy w stronę Szczawnicy. Jako :tubylec" nie zwracam szczególnej uwagi na szlaki i na wierzchołek Bryjarki docieram na skróty.
schronisko pod Durbaszką

Przysiadam na jednej z ławeczek na Bryjarce i podziwiam otaczające mnie wydoki. Na wschodzie mamy Pieniny Małe z Palenicą, Szafranówką, Durbaszką, Jarmutą i Wysoką na czele, a u ich stóp leżą Szczawnica, Szlachtowa i Jaworki.
Na południe rozpościera się widok na Trzy Korony i Sokolicę czyli Pieniny Właściwe, a dole Dunajec, Szczawnica oraz Krościenko.
Po prawej na zachód góruje Lubań w Gorcach, a ponad tymi pasmami dumnie dominują Tatry słowackie i część polskich.
Pieniny  a na horyzoncie Tatry
Palenica
To najwyższe to Wysoka

Wycieczka na Bryjarkę jest łatwa i przyjemna a odrobinę trudu rekompensują wspaniałe widoki. trasa nadaje się dla rodzin z dziećmi, emerytów i kuracjuszy reperujących zdrowie w uzdrowisku Szczawnica.
Dla bardziej zaawansowanych turystów to tylko niedzielny spacer lub rozgrzewka przed wędrówkę na Przehybę lub dalej.