niedziela, 16 listopada 2014

Szczawnica- Krościenko

Atrakcje w Szczawnicy- wycieczka Szczawnica- Krościenko

Trzy Korony były w planie, ale niepewna pogoda wpłynęła na zmianę planów i 10 listopada padło na trasę:
Szczawnica- Bereśnik- Dzwonkówka-Krościenko niedzielny spacer.
Teoretycznie miała to być trasa łatwiejsza, znacznie krótsza i bez turystów , w rzeczywistości taka nie była.
Po wyjściu z domu kierujemy się ul. Połoniny w stronę lasku modrzewiowego, po drodze mijając sanatoria: Papiernik, Hutnik, Dzwonkówkę i Nauczyciel.

Szczawnica lasek modrzewiowy
lasek modrzewiowy
Asfaltową droga docieramy do tzw. "filtrów" czyli do szczawnickiej stacji uzdatniania wody. Projekt wart ponad 15 mln zł projekt, pn: Rozbudowa i modernizacja ujęć i stacji uzdatniania wody dla miasta Szczawnica z elementami ochrony środowiska”, w sposób kompleksowy rozwiązuje problem stałego zaopatrzenia uzdrowiska Szczawnica w doskonałej jakości wodę pitną.

Bereśnik- widok na Jarmutę i Wysoką

Bereśnik

(843 m) – szczyt w Paśmie Radziejowej w Beskidzie Sądeckim. Znajduje się na południowo-wschodnim grzbiecie Przysłopu. Po drodze na szczyt mijamy domy i zabudowania, rzut oka na trochę zamglone Pieniny i Tatry i pstyk- fotka.

Pieniny i Tatry
Z każdą minuta pogoda robi się ładniejsza, słońce przebija się przez chmury i trochę żałujemy że jednak nie poszliśmy na Trzy Korony. Teraz już za późno na powrót, widoki rekompensują wybrana trasę.

Bereśnik - juz nie daleko
Dochodzimy do szlaku żółtego i koniec spokoju, od strony Szczawnicy i schroniska nadciągają turyści, co jakiś czas mijamy się wzajemnie. Na szczęście czwórka młodych skręca w kierunku na Przysłopu, już jest ciszej i spokojniej.

Berśnik - las bukowy
 Większość czasu idziemy jesiennym lasem bukowym, wiec widoków na Pieniny czy Beskid Sądecki niestety brak.
Pod Dzwonkówką

Dzwonkówka

Pod Dzwonkówką robimy sobie przerwę, pozostali turyści wybierają trasę na Łącko, zapowiada się że do Krościenka zejdziemy już samotnie. Pod drodze mijamy jednak parę grup turystów, co jest dla nas sporym zaskoczeniem. W czasie wakacji w ładniejsze dni można spotkać ich znacznie mniej. Pewno podobnie jak my chcieli w spokoju zaliczyć Dzwonkówkę. :-)
Dzwonkówka (983 m) – masyw górski w grzbiecie głównym Pasma Radziejowej w Beskidzie Sądeckim, pod szczytem Dzwonkówki, na polance, na której zbiegają się granice lasów Krościenka, Jazowska i Szczawnicy, chowano samobójców. Na miejscu tym, obecnie nazywanym Wisielcami, chowano ich bez krzyża, jedynie granice pochówków zaznaczone są trzema kopcami kamieni.

Zejście do Krościenka
Czerwony szlakiem schodzimy w kierunku Krościenka, mijając po prawej stronie Stajkową, trochę schodzimy ze szlaku i na skróty docieramy do Kroscienka.

Stajkowa
Tam czeka na nas obiad u znajomych i powrót do Szczawnicy.